demolithia.webblogg.se

Djävulskap - på ren svenska..

Kategori: dynamitladdning

 
Djävulskap har figurerat i några entrys redan i den här bloggen. Men då gällde det en utlottning av konstellationens debutalbum - vinylen "Så mådde jag 1987", som tillsammans med merchandise från Souldrainer,vilket kammades hem av Mia Fröling från Hägersten - Grattis Mia!
För det mesta har jag som regel att inte avyttra någon bedömning av lokala akter, oftast av den enkla anledningen att de känns stå mig för nära, i och med att man är bekant med de flesta musikerna som residerar i "metalstaden" Östersund med omnejd.
Men eftersom jag älskar att skriva ämnar jag tumma på den regeln något och kombinera detta entry som någon form av intervju/review... Enjoy the context folks!!!
 
En av de låtar på albumet jag fastnat för på albumet är konstigt nog "Rakbladsblues" som är en riktigt heavy,något down tempo-konstruktion som hottats upp med inslag som låttiteln antyder blues, med anspelningar åt folkmetal..men som samtidigt bibehåller dynamiken hos den gedigna punk/rock/metalen, ety nästkommande låt - "Djävulskap"  är en riktigt rockig fetgrym rökare!!!
Detta album är i sin helhet en puräkta dynamit! Bandet har i inspelningen lyckats balansera forna tiders demotape sound och harmoniserat det med modern teknik för att det ska låta unikt nog att nå ut till en bred publik.. Så med andra ord..Djävulskap verkar ha funnit dett rätta konceptet i modern tid..för att tilltala åhörare.. vare sig man är tonåring eller medelålders..
 
Vokillern, Daniel Hedblom benar ut några begrepp i denna intervju..
 
"Ferie i Norge" är er egen tolkning av blackmetalstuket..
- Jo, och bra är den. Min favorit på plattan jämte Rakbladsblues. Eftersom vårat favoritland efter Jämtland är Norge kändes en hyllning på sin plats, och vad är mer norskt än BM? (Inte mycket..)
 
Hur ofta händer det ni hittar på "Djävulskap" privat? dvs practical jokes etc..
- Tror vi är löjligt lugna allihop. Våran trummis Hugo har dock tidigare varit förtjust i saker som sprängs men jag tror det är lungt på den fronten nu, hahaha.
 
En hel del band har lanserat sitt ege sprit/vin märke.. Kanske det är något även ni funderat på?
- Ett eget vin skulle vara på sin plats. Ett mustigt kraftfullt vin som passar perfekt till den egenskjutna älgen. Höstrusk,mörker, flanell och grytor ser jag framför mig.
(Jag också.. och Djävulskapsvinylen dundrande i bakgrunden.. :) )
 

Vid 2 tillfällen nu har jag haft förmånen beskåda era liveritualer.. när ska övriga Sverige/Norden få chansen?
- Vår grundinställning är att spela varhelst dom vill ha oss. Dock ska det ibland gå ihop med jobb och personliga åtaganden,vilket gör att vi missat ett par tillfällen utsocknes. Då bandet är relativt nystartat ser vi dock möjligheter framöver.Förutom Ö-sund har vi dock hunnit med en spelning i Norge. Vi hoppas på fler framöver.

Titeln på albumet är som bekant ”Så mådde jag 1987” Därmed undrar jag..Hur mår du/ni idag?
- Kunde inte vara bättre!

Vad jag förstått så har ni olika bakgrund musikmässigt sett i bandet.. (Du,Daniel spelar/spelade t.ex även i Harassed)?
- Vi kommer alla från väldigt olika musikaliska håll. Arvelis längtan att lira hårdare rock/metal var det som startade upp bandet. Det är något tidslöst att lira/gilla rekorderlig kött- och potatis rock/metal och till viss del punk, så vi alla i bandet kan relatera till detta, varpå det inte är så svårt att samlas runt ett band som Djävulskap.

Vad är er åsikt om utvecklingen musikaliskt sett lokalt,regionalt globalt...
- Efter ökenvandringen med Nu-metal och rapmetal under slutet av 90-talet och en bra bit in i 2000-talet känns det som om musiken är på rätt väg igen, iallafall om vi snackar rock och metal, men allt går ju i runt samt att Limp Bizkit har ju återförenas...

Några sista ”förpestande” ord till era fans?
- Stöd vinyl och fixa oss spelningar!

Tack så mycket Daniel för detta upplysande samtal/intervju

Djävulskaps album "Så mådde jag 1987" finns att avnjuta via Spotify.. Djävulskap – Så Mådde Jag 1987

För mer info:https://www.facebook.com/Djavulskap

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: