demolithia.webblogg.se

Life Sentence - The return of SATAN

Kategori: Allmänt

 

När jag genomsökte listan över kommande releaser i Metalcentrals register nyligen, så var bla bandet Satan ett av dem som fastnade på näthinnan, och jag tog helt sonika mitt (sunda) förnuft tillfånga och kontaktade Listenable Records, vilka förärade mig med en metalinjektion av obskyr art..

Hårdrocksbandet Satan har sitt ursprung i Newcastle, England 1980, och är tämligen kända som en del av den nya vågen av brittisk heavy metal rörelsen. Det allmänt obskyrahar varit ett attribut som hängt med genom hela deras karriär, och bandet kan kanske anses vara skyldiga till att varit inflytelserika vad gäller att spela en form av proto-thrash metal som förvandlades till mer eller mindre standard i början av 1980-talet.Deras debutalbum 1983 års "Court In The Act" är nu allmänt hyllad och betraktas av många som höjdpunkten av konstellationens tioåriga karriär, då bandets line-up genomgick ett antal medlemsförändringar och även förändringar i bandnamnet - släpper album under namnet av Blind Fury och Pariah - innan vikning 1990. Då gitarristen Steve Ramsey och basisten Graeme English grundade folk metal-bandet Skyclad, medan sångaren Brian Ross reformerade sitt ursprungliga band Blitzkrieg. förblev Satan inaktiv, tills bandet återmonterades i samband med en "re-union"- spelning på Wacken Open Air 2004, och slutligen återförenades den ursprungliga upplagan av "Court In The Act" line-upen till Keep It True festivalen 2011. Bandet spelade på flera europeiska festivaler under 2011 och 2012 och har nu aviserat fler festivalshower och även ett nytt album, titulerat "Life Sentence", vilken frigavs i April 2013 via Listenable Records, för att markera 30-årsdagen av releasen av debutalbumet.

Nu kan jag inte direkt påstå att "Life Sentence" är min dos av gift..men jag må ändock erkänna att det har sin verkan! Alstret är till viss del kärnan i 80talets heavy metalandan, personifierad under ca fyrtiofyra minuter av de rytmiska riff och solon man mestadels indoktrineras med vad gäller modern metal. Men det är ändå ljusår från det soundet man finner hos bl.a WOLF och Sabaton. Det låter snarare som en snabbare variant av exempelvis konstellationen H.I.M.... Och jämfört med legionärerna i Satanhorden.. så finner jag något motvilligt demonerna i GHOST avyttra mer renommerad metal.. men framförallt så tillför en av de akterna som residerar i mitt nuvarande närområde mer sylvasst Djävulskap på albumet "Så mådde jag 1987" än Satanshorden.. med andra ord är Satan´s album mer som ett mediokert utspel,vilket inte direkt lämnar några djupare ärr i en sargad hud..
 
bäst: Incantations, Personal Demons

Omdöme: 5/10

På återseende

//

Demolithia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: