demolithia.webblogg.se

draconian

Kategori: Allmänt

draconian2014

De har sina rötter djupt inne bland de värmländska mörka skogspartierna..Låt mig presentera DRACONIAN, vars karismatiske vokalist – Anders Jakobsson medverkar i denna intervju..

anders 2011

2014 utgjorde en milstolpe i Draconians historia. Bandet hade då funnits i 20 år. Men något speciellt jubileumsfirande blev det dock inte..

– Nej, de flesta band hade nog gjort det men vi valde att lägga fokus på annat håll. Dessutom har Draconian sällan gjort några jubileums evenemang. Det är inte för att vi är likgiltiga utan mer att vi blivit ett band som är lite i skym undan och fokuserar på andra saker. Ibland gillar jag det, ibland inte. Hade skiftet till Lisas ersättare gått något smidigare så hade det funnit mer tid att planera, men allt hamnade åt sidan och skivinspelningen blev konstant framflyttad. Samt om vi haft ett fungerande management hade vår ”come-back” infunnit sig lite smidigare. Det är fortfarande lugnet innan stormen, så att säga.

Vad har varit mest minnesvärt?

– Svårt att säga och varierar kanske något mellan medlemmarna. Personligen är det nog alla fantastiskt underbara människor man träffat genom åren, d.v.s fans, andra artister och annat branchfolk. Sen så har det varit grymt coolt att få lira in med Jens Bogren som producent. Att jobba med bra proddare över lag är sjukt lärorikt. Nu denna gång kommer vi arbeta med David Castillo (Katatonia m.fl.) som sångproducent. Det blir andra gången sedan 2008.

Genom åren har ett flertal fagra kvinnliga frontvokalister passerat revy.. För några år sedan införlivades sydafrikanskan Heike Langhans i konstellationen. Hade ni även några andra i åtanke?

Heike Langhans

– Ja, när vi först började leta sångerskor visste vi inte ens vem Heike var. I början sökte vi främst efter redan någorlunda etablerade sångerskor. Vi insåg att det var svårt att hitta någon med rätt feeling och mentalitet (iallafall i det här landet) som enkelt kunde ta sig hit eller bosätta sig här. Vi förstod att det krävdes någon som ville satsa ordentligt och inte vara rädd att ta en omtyckt sångerskas plats. Det är ju trots allt en frontfigur vi letar efter, som kan ge bra resonans med oss andra, och speciellt med mig på scen. För en gång skull sket vi i vad fansen tyckte och körde vårt race. Det var först efter att gjort egna efterfrågningar vi gick ut med officiell info att vi söker en ersättare, och det var så vi fick kontakt med Heike. Hon var den enda vi tog hit på audition.

Största källan till inspiration?

– För mig just nu är det nog främst mitt eget liv de senaste åren, då jag gått genom lite omställningar, sett mörkret i rödögat… shit like that. Det har varit långsamt och ofta nedbrytande men har alltid kommit ur det med bra idéer, större självkännedom. Ibland måste man resa till helvetet för att lära känna sig själv, konfrontera all smärta och rädsla för att lyckas göra något konstruktivt av det. Folk har sagt att texterna ‘makes no sense’, men de är väldigt personliga den här gången och jag har själv ofta fått sitta och medvetet tolka dem när de slutat skriva sig själv. Känner jag att jag övertänker något lägger jag ner för tillfället. Det får ta den tid det tar.

draconian 08 2008 gästade Draconian Nordic Rage Metal Festival i Boden. Kommer era svenska fans få uppleva en show på hemmaplan?

– Vi har inga bokningar i Sverige än men allt fler spelningar och turnéförslag kommer in och vi har även en ny manager på gång. Så vi får hoppas att det även styr upp sig här hemma. Det är många svenskar som vill se oss efter åren som gått och det är klart vi ska jobba för det. Men om en viss personlig, bitande sanning ska fram får jag erkänna att jag inte är så förtjust i att spela i Sverige. Antar det finns en anledning Sverige inte alstrar mycket metal av den här karaktären.

Svåraste låten spela live?

– Svår fråga. Det varierar men vi brukar ha lite problem med ”The Failure Epiphany” p.g.a. de mer progressiva elementen. Låten är lite annorlunda för Draconian men jag vill faktiskt ha fler proggiga låtar. Sitter den inte svintajt så låter det bara skit! Med många andra låtar kan man komma undan med det. Det är dock en låt vi ämnar repa in ordentligt med tanke på att det är en klar favorit i bandet.

Var tror ni bandet har störst fanbase?

– Sydamerika är en av dem i alla fall. Vi har jävligt tight fanbase i Israel, samt i Ryssland och Ukraina. Nu går jag på publik och feedback. Har dålig koll på vart vi sålt mest plattor och merchandise. Men vi skulle behöva komma ut överallt.

Tror du Draconian har fått step aside gällande en av bandets medlemmars satsning på Mammoth Storm?

– Nej, det tror jag inte. Jag tror snarare det gynnar oss att Daniel involverar sig i ett för honom ganska personligt projekt. Dessutom är Mammoth Storm nåt så in i helvete bra och stoner/doom scenen skulle vara tristare utan dom. Men jag är såklart partisk. Säffle behöver en Mammoth Storm dessutom. Här är ändå bara förfall så likabra att göra nått fett och coolt av det ^^

Draconians diskografi består av 4 demos, 1 EP, 1 singel och 5 studioalbum… Vilket av dessa har varit smidigast att konstruera/producera? En sjätte fullängdare är visst på g..?

– Inspelningen blev försenad och skjutits fram hela tiden men i dagsläget är i alla fall trummor och ena gitarren helt klara. Sånginspelningen med David Castillo börjar den 19:e Januari. Det är ganska svårt att förklara den här plattan och än så länge har jag själv nästan bara lyssnat på våra egna för-produktioner. Men jag ser låtarna som mörkare, mer poetiska, mer ’back to basic’… samt lite av en ’rening’ som tar rum, i alla fall för mig i hur jag vfått för mig att skriva de lyriska uppslagen. Det har satt ganska mycket ansikte på låtarna och jag vet nu vilken bana jag ska gå. Det är fortfarande element av ett modernare sound, som låten ”Dishearten”, som i sin tur påminner mig lite om vår förr-förra platta, Turning Season Within. De andra elementen är på något sätt lortigare, bittert och väldigt uppgivet; allt under en ganska romantisk banér. Låter intressant..

Hos en del metalband finner man vargen som inslag (i texter, bandnamn etc..).Vad har det djuret för betydelse för dig…?

– Som Säffle-bo blir jag ofta redigt irriterad när det kommer till vargfrågan då kommunen dräller med småsinta jägare och andra byfånar som ser en fiende i vargen. Jag har knappt nåt tålamod med dessa människor och deras argument. Man tycker ju att dessa s.k. ’naturmänniskor’ borde ha lite bättre koll på hur naturen och dess kretslopp fungerar. Vi förstör och begränsar deras habitation genom at breda ut vår egen. Självklart vandrar vissa vargar in i bostadsorter. Vad är skrällen? Folk tar sig för munnen och spärrar upp ögonen och jag hör gamla tanter som säger de inte vågar gå ut nära skogen längre. Jisses! Vargen har inte mänskliga värderingar (som att försöka kontrollera Moder Jord), utan är ett djur med instinkter, ett djur som inte drar sig för att göra vad som krävs av situationen. (”Wolves” med Marduk, anyone?) Såklart älskar jag vargar. Det är en av de mest majestätiska och vackra djur som existerar. Den som inte ger dem respekt får absolut inte min. Jag vill passa på att rekommendera en äldre dokumentärserie om vargarnas skönhet och ofta missförstådda beteende. Den finns på YouTube och heter ’Living With Wolves’.

Förutom arbetet med nya albumet gör ni i dagsläget vad?

– Vi fokuserar på plattan och gigbokningar. Vi är sjukt angelägna om att göra klart och få komma ut och spela ordentligt igen. Vi pratar även, som sagt, med en manager och går igenom alla detaljer om hur vi ska få igång maskineriet på bästa tänkbara sätt. Lugnet innan stormen, men känner det börjar blåsa lite.

Planer på releaseparty?

– Vi har faktiskt inte pratat om det, konstigt nog. Vi hade inget party för förra plattan så det är nog dax.

Kommer ni åstadkomma någon ny video?

– Det har vi däremot pratat om och vi ska försöka att ha en video ute i samklang med skivsläppet. Tyvärr har jag ingen mer information i nuläget.

Sista hälsning till era fans…

– Älskade Svenska fans, vi känner er inte så väl men hoppas innerligt att vi snart har möjlighet att få göra det. Vi hoppas få se era ögon tåras och era hjärtan öppnas. Sverige behöver minsann en rejäl dos Draconian!!

Tack för intervjun, U.Henriksson

Tack själv Mr. Jacobsson!

https://www.facebook.com/draconianofficial

Kommentarer


Kommentera inlägget här: