demolithia.webblogg.se

"whispers from the dead.."

Kategori: Allmänt

 
Om några veckor är det på flera ställen hög tid för halloween.. I enlighet med ursprunglig definition av denna högtid rimmar det lite illa hur den utvecklats på sistone..
 
Halloween enligt wikipedia (i korthet):
"Halloween eller Hallowe'en (från engelskans Hallow, "helgon", och e'en - kortform av evening, "afton")[1] är en högtid som i sina ursprungsländer firas den 31 oktober. Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Via USA, dit många irländska emigranter kom under 1840-talets svält- och nödår, slog den igenom i Sverige under 1990-talets andra hälft. Där firas den inte sällan även på andra dagar, som helgen före Allhelgonadagen.[2]. Även andra dagar kan förekomma.[3] En Halloweentradition bland barn är att klä ut sig i spökkostymer, och gå runt i kvarteret för att be grannarna om bus eller godis, liknande påsktraditionen med påskkärringar i Sverige och Finland. I engelsktalande nationer kan denna högtid även gå under benämningen "Allhalloween",[4] "All Hallows' Eve" eller "All Saints' Eve".
 
För mig är döden del av livet.. Kanske därför jag gillar låtar såsom "whispers from the dead" (Vomitory), eller Naglfar´s låt "Harvest"... eller ep´n titulerad "De dödas träd" (som jag förövrigt kan berätta egenupplevd story om vid något tillfälle om nån skulle va intresserad..
 
Listan över låtar med tema döden som tilltalat mig mest genom åren skulle kunna göras hur lång eller kort som helst.. men kontentan av det hela är att de upplevevelser jag personligen haft i dödens makabra närhet, ingalunda påverkat min taste of death through musical style.. thus mankind are  "Equal in the eyes of death.." No matter fucking What..
 
På återseende
//Demolithia
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: